ΣΥΧΝΕΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ

Οι πιο συχνές ερωτήσεις που έχει ο γονιός για το παιδί και οι απαντήσεις που πρέπει να ξέρει.

Τι είναι τα υποαλλεργικά γάλατα;

Είναι γάλατα που, αν χρησιμοποιηθούν σε βρέφη με τεκμηριωμένη αλλεργία στο γάλα αγελάδας δεν θα προκαλέσουν συμπτώματα στο 90% αυτών.
Εκτενώς υδρολυμένα είναι τα γάλατα που, οι αγελαδινές πρωτεΐνες έχουν υποστεί τέτοια υδρόλυση ώστε το μεγαλύτερο μέρος των νιτρικών να είναι στη μορφή ελεύθερων αμινοξέων ή πεπτιδίων < 1500kD.
Μερικώς υδρολυμένα είναι τα γάλατα που, οι αγελαδινές πρωτεΐνες έχουν υποστεί τέτοια υδρόλυση ώστε το μεγαλύτερο μέρος των νιτρικών να είναι στη μορφή πεπτιδίων 4000-15000kD

Τι είναι ομφαλοκήλη;

Πρόκειται για έλλειμμα του κοιλιακού τοιχώματος από το οποίο προβάλλει περιεχόμενο της κοιλιάς (συνήθως έντερο) στο σημείο του ομφαλού. Συνήθως υποστρέφεται αυτόματα.
 

Χτύπησε στο κεφάλι, πότε να ανησυχώ;

Εάν χάσει τις αισθήσεις του, ακόμη και για λίγα λεπτά. Εάν παρουσιάσει εμέτους. Εάν παρουσιάσει αστάθεια στο βάδισμα, αλλαγή στη συμπεριφορά του, υπνηλία ή έντονη ανησυχία. Εάν βλέπει διπλά ή έχει ανισοκορία. Κρίσιμα είναι τα πρώτα δύο 24ωρα.
 

Το παιδί μου έκανε πυρετικούς σπασμούς, πρέπει να δίνω αντιπυρετικό νωρίς (στα πρώτα δέκατα);

Όχι, είναι μια θεωρία που ποτέ δεν αποδείχτηκε ότι προλαμβάνει.

 

Το μωρό μου έχει «συγκαεί» στην περιοχή της πάνας, τι κάνω;

Χρειάζεται καλό στέγνωμα στην περιοχή και αφήστε όσο περισσότερο μπορείτε χωρίς πάνα το μωράκι σας. Στη συνέχεια αλείψτε το ευαίσθητο σημείο με κρέμα πλούσια σε ψευδάργυρο.

Γιατί μυρίζει το στόμα του;

Οι πιο πιθανές αιτίες της κακοσμίας του στόματος είναι οι εξής: Κακή στοματική υγιεινή. Λοιμώξεις (αμυγδαλίτιδα, ρινίτιδα). Ξηροστομία. Το σάλιο συμβάλλει στην αντιμικροβιακή προστασία της στοματικής κοιλότητας και στην εξουδετέρωση των οξέων που παράγονται από τα μικρόβια των πλακών. Οδοντιατρικά προβλήματα (τερηδόνα, ουλίτιδα). Ξένα αντικείμενα στη μύτη. Τροφές όπως το κρεμμύδι και το σκόρδο.

Στο κεφαλάκι του μωρού μου υπάρχουν ξερά κομμάτια δέρματος ανάμεσα στα μαλλιά του, τι είναι;

Είναι πιθανά σμηγματοροϊκή δερματίτιδα. Αλείφουμε με λίγο λαδάκι το τριχωτό της κεφαλής μία ώρα πριν το μπάνιο του κι αφού το λούσετε, το τρίβετε απαλά με μια πετσέτα.

Πότε πρέπει να πάω πρώτη φορά στον οδοντίατρο;

Στη νηπιακή ηλικία 4-6 ετών η πρώτη επίσκεψη πρέπει να είναι σύντομη, ευχάριστη αλλά και ουσιαστική. Ενθαρρύνουμε και επιβραβεύουμε το παιδί. Δεν δωροδοκούμε. Εώς τότε πρέπει να έχουμε καταφέρει τη διακοπή του μπιμπερό, ήδη από 12 μηνών. Διακοπή θηλασμού δακτύλου ή πιπίλας - όριο ασφαλείας μέχρι 4 ετών. Να βουρτσίζει τα δόντια του!
 

Πότε πρέπει να απευθυνθώ σε λογοπαιδικό;

Όταν υπάρχουν ενδείξεις καθυστέρησης σε οποιονδήποτε τομέα της επικοινωνίας του παιδιού γίνεται εξειδικευμένη λογοπεδική αξιολόγηση που μπορεί να κατευθύνει τους γονείς προς τον καταλληλότερο τρόπο παρέμβασης, εάν αυτό κριθεί απαραίτητο. Παράλληλα εργαστηριακοί και κλινικοί έλεγχοι γίνονται από τον παιδίατρο που αξιολογεί και τη συνολική ψυχοκινητική εξέλιξη του παιδιού. Αυτοί μπορεί να αναδείξουν κάποια οργανικά αίτια αλλά μπορεί και να είναι αρνητικοί, γεγονός που δεν θα πρέπει να εφησυχάσει τους γονείς.
Ζητήστε βοήθεια όταν:
2 Ετών
-Το λεξιλόγιο του περιλαμβάνει ελάχιστες λέξεις
-Χρησιμοποιεί περισσότερες χειρονομίες παρά λέξεις για να επικοινωνήσει
-Δεν συνδυάζει δυο λέξεις για να σχηματίσει μικρές προτάσεις, π.χ. «μαμά νάνι», «πάω σπίτι»
-Η ομιλία του είναι δυσκατάληπτη
-Απογοητεύεται ή νευριάζει στην προσπάθειά του να γίνει αντιληπτός
-Δεν ακολουθεί απλές οδηγίες, π.χ. «δώσε μου το ποτήρι σου»
3 Ετών
-Χρησιμοποιεί λιγότερες από 50 λέξεις
-Δεν σχηματίζει απλές προτάσεις 3 λέξεων π.χ. «μπαμπάς είναι δουλειά»
-Χρησιμοποιεί μόνο λίγα ρήματα και καθόλου επίθετα
-Η ομιλία του δεν είναι κατανοητή σε άλλους
-Απογοητεύεται ή νευριάζει στην προσπάθειά του να γίνει αντιληπτός
-Δεν ακολουθεί απλές οδηγίες
4 Ετών
-Χρησιμοποιεί μικρές προτάσεις με λάθος γραμματική και σύνταξη π.χ. «θέλω πίνει νερό»
-Η ομιλία του δεν είναι κατανοητή από τους άλλους και δεν προφέρει σωστά αρκετά γράμματα π.χ. «σ», «θ», «δ» και άλλα
-Τραυλίζει: η ομιλία του δεν έχει συνεχή ροή, επαναλαμβάνει, μπλοκάρει ή επιμηκύνει λέξεις ή συλλαβές π.χ. «θέλω πο-πο-πορτοκαλάδα»ή «θέλω π-(παύση)-πορτοκαλάδα» ή «θέλω ποοορτοκαλάδα»
-Δεν διηγείται καθημερινά γεγονότα
-Δεν ακολουθεί σύνθετες οδηγίες π.χ. «βάλε τα χαρτιά και τους μαρκαδόρους πάνω στο μικρό τραπέζι»
5 Ετών
-Η ομιλία του παιδιού δεν είναι κατανοητή από όλους
-Δεν προφέρει σωστά το «ρ» ή/και άλλα γράμματα-ήχους
-Τραυλίζει: η ομιλία του δεν έχει συνεχή ροή, επαναλαμβάνει, μπλοκάρει ή επιμηκύνει λέξεις ή συλλαβές
-Χρησιμοποιεί προτάσεις με λάθος γραμματική και σύνταξη π.χ. «ο μπαμπάς και η μαμά πήραν εμένα αυτοκίνητο»
-Έχει φτωχό λεξιλόγιο και δεν χρησιμοποιεί λέξεις που υποδηλώνουν χρόνο και τόπο: «πριν», «αύριο», «μπροστά», «πάνω» κτλ.
-Δεν γνωρίζει βασικά αντίθετα: «άδειο-γεμάτο», «βαρύ-ελαφρύ»
-Δεν διηγείται καθημερινά γεγονότα και ιστορίες
Θυμηθείτε: Όταν κάτι σας ανησυχεί, μην καθυστερείτε. Ένα παιδί 2 1/2 με 3 ετών είναι σε ηλικία που μπορεί να δεχθεί βοήθεια. Δεν πρέπει ποτέ να πείτε "δεν πειράζει, μικρό είναι, θα μιλήσει αργότερα". Η έγκαιρη διάγνωση και αντιμετώπιση δυσκολιών στην προσχολική ηλικία είναι πολύ σημαντική για την ομαλή μετάβαση στο απαιτητικό σχολικό πλαίσιο.